توضیحات


تاثیر پروژسترون و استروژن در ورزش زنان


 
 
حسین قوامی امین،فیزیولوژیست ورزشی گرایش قلب و عروق،تنفس 
قاعدگی و قرص چگونه بر عملکرد ورزشی تأثیر می گذارد.
چرخه قاعدگی و استفاده از قرص و تأثیر بالقوه آنها بر عملکرد ورزشی مدتهاست که یک موضوع تابو محسوب می شود. با این حال ، برای بیشتر خانمهایی که به هر شکلی ورزش یا ورزش با عملکرد بالا انجام می دهند ، طیف وسیعی از چالش ها وجود دارد که می تواند عملکرد ورزشی آنها را تحت تأثیر قرار دهد ، از جمله چرخه قاعدگی و استفاده از قرص های ضد بارداری. اما کمبود تاریخی تحقیقات علمی در این زمینه ها هنوز بدان معنی است که ما دانش بسیار کمی در مورد تأثیر ویژه ای که هر دو بر عملکرد ورزشی دارند ، داریم. با این حال ، آنچه در مورد این افراد تحقیقات نشان می دهد که هر دو می توانند بر عملکرد ورزشی تأثیر بگذارند - که ممکن است برای ورزشکاران نخبه مهم باشد. در طول چرخه قاعدگی به طور متوسط ​​، سطح هورمون های جنسی استروژن و پروژسترون در هر مرحله تغییر می کند. این نوسانات هورمونی باعث تغییر در دمای بدن ، ذخیره و استفاده از انرژی و توانایی عضلات در تولید نیرو می شود.چرخه به سه مرحله تقسیم می شود. قاعدگی (روزهای اول تا پنجم چرخه) جایی است که هم سطح استروژن و هم پروژسترون پایین است. به دنبال آن فاز فولیکولی که طی آن غلظت استروژن به اوج می رسد (بین روزهای 10-14). بلافاصله قبل از تخمک گذاری ، جایی که پروژسترون تقریبا بدون تغییر باقی مانده است. پس از آن ، در مرحله لوتئال ، غلظت استروژن و پروژسترون زیاد است (روزهای 19 تا 24). در صورت عدم کاشت تخمک بارور شده ، سطح استروژن و پروژسترون کاهش می یابد و چرخه دوباره شروع می شود. این نوسانات استروژن و پروژسترون است که بر عملکرد ورزشی تأثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهد که هورمون استروژن و پروژسترون باعث جذب و ذخیره گلیکوژن عضلانی می شوند. هر دو هورمون همچنین توانایی استفاده از این فرم ذخیره شده کربوهیدرات را برای انرژی - چه در هنگام ورزش و چه در هنگام استراحت - تغییر می دهند.
گلیکوژن فرم ذخیره شده کربوهیدرات در عضله است که نقش مهمی در تأمین انرژی بدن در هنگام ورزش دارد. به نظر می رسد استفاده از گلیکوژن عضلانی در مرحله لوتئال ، هنگامی که استروژن و پروژسترون زیاد است ، اوج بیشتری دارد. این نشان می دهد که در طی دوره های قاعدگی و فولیکولار ، ورزش نیاز به استفاده بیشتر از گلیکوژن ذخیره شده خود دارد ، بنابراین ممکن است باعث خستگی بیشتر شود. جنبه مشترک دیگر چرخه قاعدگی ، نوسان در دمای بدن است ، بیشتر به این دلیل که پروژسترون باعث تولید گرما می شود. افزایش غلظت پروژسترون با افزایش درجه حرارت بدن در ارتباط است. هنگامی که دمای هسته افزایش می یابد ، خون به منظور از بین بردن گرما و کاهش درجه حرارت داخلی به سمت پوست هدایت می شود. با این حال ، این می تواند اکسیژن رسانی به عضلات را به تاخیر بیندازد ، در نتیجه تلاش بیشتری دیده می شود و احتمالاً زودتر خستگی ایجاد می شود. به ویژه فاز لوتئال با درجه حرارت بالاتر بدن و افزایش ضربان قلب مشخص می شود.
 
 چندین مطالعه همچنین نشان داده که قدرت عضلانی در دوران قاعدگی در مقایسه با سایر مراحل کمتر است. این بار استروژن است که باعث این اثر می شود. در واقع ، تعدادی از ساختارهای اصلی سلولی که در ایجاد نیروی عضلانی نقش دارند به نوسانات استروژن حساس هستند. غلظت کم استروژن در دوران قاعدگی ممکن است باعث شود تمرینات قدرتی سخت تر شده و خستگی زودتر رخ دهد. برخی شواهد همچنین نشان می دهد که احساسات درد و فشار در مرحله فولیکولار نیز افزایش یافته است و باعث می شود ورزش احساس چالش بیشتری داشته باشد.
با این حال ، بررسی های اخیر به این نتیجه رسیده اند که با وجود این پاسخ های بیولوژیکی ، تأثیر بر عملکرد ورزشی به نظر کم می رسد.  اما با توجه به اینکه در سطح نخبگان اختلافات بین برد و باخت خود کم است ، این باید بالقوه مورد توجه قرار گیرد.
استفاده از قرص ها نه تنها یک روش پیشگیری از بارداری است که توسط بسیاری از زنان برای کاهش علائم دیسمنوره (گرفتگی های دردناک) و منوراژی (خونریزی غیر عادی ، شدید یا طولانی مدت) نیز استفاده می شود.  بسیاری از ورزشکاران همچنین از قرص برای تنظیم و دستکاری چرخه خود استفاده می کنند تا همزمان با برنامه های تمرینی و مسابقات باشد.
 به طور کلی ، قرص ها با تنظیم نامناسب تولید هورمون های جنسی از طریق انتشار مداوم دوزهای کم استروژن مصنوعی و پروژسترون کار می کنند.  در طول چرخه ، غلظت هورمون برای هر دو استروژن و پروژسترون در سطوح قابل مقایسه با مرحله قاعدگی زنانی که قرص مصرف نمی کنند ، باقی می ماند.
 تحقیقات اخیر نشان می دهد که سطح عملکرد هنگام مصرف قرص ثابت است.  با این حال ، به طور بالقوه تأثیر منفی سرکوب هورمون های تخمدان هنگام مصرف قرص بر عملکرد ورزشی در مقایسه با افرادی که از قرص استفاده نمی‌کنند وجود دارد.  این نشان می دهد که غلظت های مداوم بالا رفته پروژسترون و استروژن ، همانطور که با یک قرص مونو فازیک مشاهده می شود ، ممکن است بر میزان استفاده از انرژی و تأثیر آن تأثیر بگذارد.
 این می تواند به طور بالقوه عملکرد و قدرت را کاهش دهد.  با این حال ، استفاده از قرص (یا عدم استفاده) باید به صورت فردی مورد قضاوت قرار گیرد ، خصوصاً با توجه به اینکه فواید مصرف قرص می تواند از ضررهای عملکرد احتمالی مصرف آن بیشتر باشد.  اما به طور کلی ، این قرص ممکن است تأثیر کلی کمتری بر عملکرد ورزشی داشته باشد.
 با این حال ، محققان هنوز هم در مورد تأثیر قرص بر عملکرد ورزشی ، از جمله نقاط ضعف ، بسیار کم می دانند ، زیرا در این محدوده بسیار کم تحقیق شده است.
در پایان ، تأثیر پریود یا استفاده از قرص ها در عملکرد زنان بسیار ذهنی ورزشکاران زن را درگیر کرده است.  به عنوان مثال ، هیت واتسون ، تنیسور سابق انگلیس در سال 2015 به دلیل آنچه او "چیزهای دخترانه" نامید ("سرگیجه ، حالت تهوع ، سطح انرژی پایین و احساس سبکی سر)" از دور اول مسابقات استرالیا خارج شد -  چرخه قاعدگی هنوز یک موضوع تابو است.  در مقابل ، وقتی پائولا رادکلیف برای اولین بار رکورد جهانی ماراتن را در شیکاگو در سال 2002 شکست ، در واقع در قسمت های آخر مسابقه گرفتگی عضلات داشت.
 اما حتی در این عصر و زمان ، تحقیقات علمی در مورد چگونگی تأثیر دوره ها و قرص ها بر عملکرد ورزشی از نظر کمی و کیفی وجود ندارد - به این معنی که هنوز راه حل های واضح و توصیه های عملی برای افراد آسیب دیده هنوز یافت نشده است.